Entri Populer

Kamis, 27 Januari 2011

Keistimewaan Puasa Rajab

>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 1 hari pada bulan Rajab seperti puasa 40 tahun dan diberi minum air dari syurga"
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 1 hari pada bulan Rajab seperti mengerjakan ibadat seumurnya (sepanjang umurnya)
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 3 hari dalam bulan Rajab, dijadikan parit yang panjang yang menghalangi dia ke Neraka (panjangnya setahun perjalanan)"
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Brgsiapa berpuasa 3 hari pada bulan Rajab dan beribadat pada malamnya (berjaga) seperti dia berpuasa 3,000 tahun, diampuni baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari,  ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya dari jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf(ketika Quran dinaikkan ke langit),  70 hajat ketika ditimbang amalannya di Mizan 70 hajat ketika berlalu di atas titian Sirotolmustaqim."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 4 hari dalam bulan Rajab akan diafiatkan(sehat)dia dari bala dan dari penyakit yg besar-besar  dan dari fitnah dajjal pada  hari Kiamat."
>Rasullullah s.a.w. bersabda, "Puasa 5 hari pada bulan Rajab, aman dari azab kubur."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 6 hari pada bulan Rajab, keluar dari kubur bercahaya mukanya."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 7 hari dalam bulan Rajab akan ditutup darinya 7 pintu Neraka."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 8 hari dalam bulan Rajab akan dibuka baginya 8 pintu Syurga."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 9 hari pada bulan Rajab keluar dari kuburnya lalu tidak ditolak dia dari masuk Syurga."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 10 hari pada bulan Rajab, dijadikan 2 sayap, terbang seperti kilat diatas titian Sirotolmustaqim pada hari Kiamat."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 10 hari pada bulan Rajab, Allah akan menjadikan baginya hamparan perhentian di titian Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 15 hari pada bulan Rajab adalah sama seperti berpuasa 100,000 tahun."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 16 hari pada bulan Rajab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga, dan akan menjadi orang yang pertama menziarahi Allah didalam Syurga."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa 19 hari pada bulan Rajab akan dibangunkan baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Ibrahim dan Nabi Adam."
>Rasulullah s.a.w. bersabda; "Puasa 20 hari pada bulan Rajab, diampuni segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggal dari umurnya (pembaharuan umur)."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa bulan Rajab, wajib baginya diampuni dosanya yang lalu, dipelihara Allah umurnya yang tinggal dan terlepas dari dahaga pada hari Kiamat."
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Puasa pada awal Rajab, pertengahan dan akhirnya seperti berpuasa sebulan pahalanya"
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rajab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebuku roti"
>Rasullullah s.a.w. bersabda; "Brgsiapa melapangkan kekeruhan, kesusahan dan kepicikan orang Mukmin pada bulan Rajab dikurniakan Allah kepadanya mahligai yang besar di dalam surga Firdaus"
>Rasullullah s.a.w. bersabda, "Bulan Rajab Syahrullah (bulan Allah) diampunkan dosa orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar